אוטומציות – איך הן הולכות להשפיע על שוק העבודה ועל העתיד שלנו?

הרעיון שמכונות או באופן כללי – טכנולוגיה תחליף את בני האדם במקום העבודה מאז ומעולם היה מקור ללחץ וחרדות, ואפילו יש תנועות של אנשים שממש פועלים נגד זה. הפחד הוא טבעי, והאמת, שהוא מגיע הרבה לפני עידן האוטומציות והבינה מלאכותית. אם נחזור קצת אחורה בזמן, נגלה שגם במהפכה התעשייתית ששינתה את פני העולם ושוק העבודה בזמנו, אנשים פחדו שמכונות הולכות להחליף אותם. וזה נכון, בצורה חלקית (אבל יש חדשות טובות, נגיע לזה בהמשך). מה שבטוח, זה שאוטומציות הפכו לדיון בולט בעשורים האחרונים – והיא קיימת כבר מאות שנים, אבל השימוש בה גדל והשתנה מאוד בשים האחרונות בתעשיות רבות.  

הטמעת אוטומציות יכולות להביא יתרונות רבים, כגון הגברת הפרודוקטיביות, היעילות ושיפור האיכות והבטיחות בכל עסק, חברה או ארגון. עם זאת, זה גם מציב אתגרים ובהחלט הולך לשנות את שוק העבודה בשנים הקרובות. אז מהן ההשפעות? איך העולם הולך להיראות בשנים הקרובות? כל התשובות בדרך 😊

מה זה בכלל אוטומציה?

אוטומציה היא שימוש בטכנולוגיה לצורך ביצוע משימות – בעיקר כאלה שחוזרות על עצמן ללא מעורבות של בני אדם. זה יכול להתייחס למגוון רחב של תחומים ורעיונות, מדברים מוחשיים ופשוטים מהיום יום כמו דלתות אוטומטיות, קופות עצמאיות בסופר ועד למערכות שיווק מורכבות, מערכות ניהול לקוחות, חשבונאות ועוד.

דוגמה לאוטומציה:

דוגמה לאוטומציה היא השימוש ברובוטים תעשייתיים בייצור. רובוטים אלו מתוכנתים לבצע משימות ספציפיות כגון ריתוך, צביעה והרכבה. הם יכולים לעבוד לצד עובדים אנושיים או להחליף אותם לחלוטין.

דוגמה נוספת לאוטומציה עסקית היא השימוש בצ'אט בוטים בשירות לקוחות. צ'טבוטים הם תוכנות מחשב שיכולות לדמות שיחות אנושיות ולספק תשובות אוטומטיות לשאלות של לקוחות. אוטומציה זו יכולה לשפר את חווית השירות לקוחות על ידי מתן מענה מהיר ומדויק לפניות ובעיות ולחסוך לכם בהמון כסף וצורך בנציגי שירות אנושיים.

החדשות הטובות – איך אוטומציות ישפיעו לטובה על שוק העבודה?

פרודוקטיביות מוגברת: אוטומציה יכולה להגביר את היעילות והפרודוקטיביות בתעשיות רבות, ומאפשרת לחברות ועסקים לייצר יותר סחורות ושירותים עם פחות עובדים. זה יכול להוביל לחיסכון בעלויות – מה שבסוף יכול להיות מתורגם במחיר נמוך יותר לצרכנים.

הזדמנויות עבודה חדשות: זה נכון, שאוטומציות הולכות להעלים מקצועות רבים, מצד שני באותה נשימה – בדיוק כמו שאחרי המהפכה התעשייתית בני אדם למדו להמציא את עצמם מחדש. במילים אחרות, אין לי ספק שיווצרו הזדמנות עבודה חדשות בתחומים כמו טכנולוגיה, תכנות, פסיכולוגיה התנהגותית ורובוטיקה. ככל שהמכונות והתוכנות מתקדמות יותר, גדל הצורך בעובדים מיומנים שידעו לתכנן, לנתח ולתחזק.

איכות ובטיחות מוצרים טובים יותר: אוטומציה יכולה להוביל לעלייה באיכות ובבטיחות המוצר. עם כל היתרונות שלנו בני אדם – יש את התופעה של טעויות אנוש, ואם אוטומציה – זה פשוט לא יכול לקרות.

קבלת החלטות טובה יותר: אוטומציה יכולה לספק ניתוח נתונים מדויק ומהיר יותר, מה ששיכול לעזור לבעלי העסק, מנהלים ולעובדים לקבל החלטות טובות יותר.

שירות לקוחות משופר: אוטומציה שיווקית יכולה להוביל גם לשירות לקוחות טוב יותר על ידי מתן מענה מדויק ומהיר יותר לשאלות לקוחות, עם זמינות 24/7 ומבלי להתעייף או להישחק.

העתיד כבר כאן - ואין מה לפחד 🙂

קשה לחזות בדיוק כיצד אוטומציה תשפיע על מקומות עבודה בעתיד, מכיוון שהיא תהיה תלויה במגוון גורמים – בין אם זה התקדמות טכנולוגית, מצב הכלכלה העולמית, מדיניות ממשלתית ועוד, אבל כן, כמו שניתן להבין תהיה לה (וכבר יש לה) הפשעה משמעותית על התעסוקה.

חלק מהמומחים צופים כי אוטומציה תוביל לאובדן מקומות עבודה משמעותי בתעשיות מסוימות, כמו ייצור ותחבורה, שכן מכונות ותוכנה מסוגלות לבצע משימות רבות בצורה יעילה ומדויקת יותר מבני אדם. עם זאת, סביר להניח שגם אוטומציה תיצור הזדמנויות עבודה חדשות בתחומים כמו טכנולוגיה, תכנות ורובוטיקה. כל העבודות שכוללות משימות שחוזרות על עצמן או שניתן להחליף בקלות באמצעות תוכנות/מכונות נמצאות בסיכון גבוה יותר, בעוד שעבודות שדורשות מיומנויות אנושיות שהמכונות עדיין לא הגיעו לרמה טובה – כמו יצירתיות, פתרון בעיות, אמפתיה, אינטראקציה חברתית ועוד – אלה ממשיכות להיות רלוונטיות.

בנוסף, מומחים סבורים שיהיה מעבר למשרות חלקיות ופרילנסרים שכן עסקים ירצו להסתמך יותר ויותר על כוח עבודה גמיש.

כמובן – שזה לא ייפול עליכם כרעם ביום בהיר. התהליך הזה כבר התחיל ומתרחש וקורה ברגעים אלה 😊 וההשפעה תמשיך ללוות אותנו בשנים הקרובות ואחרי, וסביר להניח שהממשלות יפעילו רגולציות כדי ששוק העבודה לא יחטוף טלטלה רצינית.

דוגמאות לעבודות חדשות שיהיה צורך בהם:

 

  • מהנדסים וטכנאים: תמיד יהיה צורך באנשי מקצוע שיכולים לתכנן, לתחזק ולתקן מערכות אוטומציה ובינה מלאכותית.
  • מנתחי נתונים: אוטומציה ובינה מלאכותית מייצרים כמויות אדירות של נתונים. לאנשי מקצוע שיכולים לנתח את המשמעות של נתונים אלה כדי לספק תובנות ולהניע קבלת החלטות, אופטימיזציה ושיפורים, יהיה ביקוש גבוה.
  • מומחי בינה מלאכותית: יהיה צורך באנשי מקצוע אלה כדי לפתח ולשכלל את האלגוריתמים המאפשרים אוטומציה.
  • מפתחי תוכנה ומהנדסי תוכנה: כל מערכת אוטומציה פועלת על תוכנה, מה שמגביר את הצורך במתכנתים ומפתחים מיומנים שיכולים ליצור, לעדכן ולתחזק מערכות אלו.
  • מעצבי חווית משתמש: ככל שטכנולוגיות אוטומציה משתלבות יותר בחיי היומיום, עיצוב ממשקים ידידותיים למשתמש וההבנה שלהם ברמה ההתנהגותית תהיה חשובה מאוד.
  • מנהלי שרשרת אספקה ולוגיסטיקה: אוטומציה ובינה מלאכותית משנים את שרשרת האספקה, ומחייבות מנהלים שיכולים לפקח על המערכות האוטומטיות המורכבות הללו.

ואלה רק כמה דוגמאות – יש עוד המון מקצועות שתמיד יהיו נדרשים.

אם אתם רוצים לדעת איזה מקצועות לא יהיו רלוונטיים, אני ממליץ להיכנס לאתר there is an ai for that 😊

מה השורה תחתונה?

ההשפעה הכוללת של אוטומציה על שוק העבודה היא מורכבת ומשתנה לפי ענף, סוג עבודה ומיקום. למרות שהרבה עבודות הולכות להיות מוחלפות על ידי מערכות CRM לעסקים, מערכות אוטומציה ובינה מלאכותית – אל תשכחו שיש לנו (בני אדם) הזדמנות מדהימה להתפתח ולצמוח למקומות חדשים. שינויים זה תמיד דבר מפחיד, ובני אדם באופן כללי לא אוהבים שינויים, ומצד שני – בלי זה, לא היינו מגיעים לאיפה שאנחנו היום – מכל היבט אפשרי. ותזכרו – שליצירתיות, פתרון בעיות, אמפתיה, ניתוח אינטראקציות אנושיות – לא יהיה תחליף שהוא מדויק לגמרי. 

תוכן עניינים

מעוניינים במידע נוסף?

השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם האפשרי